Montag, 21. September 2015

PÆDAGOGISKE OVERVEJELSER

Mit dyrehold med hvepseedderkoppen  kan man egentlig godt tage som dyrehold i en børnehave, men jeg ville hellere tage en helt almindelig edderkop og ikke lige sådan en speciel edderkop, selvom det kunne værespændende for børnene da de kan sætte denne edderkop i reltion med hvepse pga. lignende udseende, men også med et dyr de kender i forvejen.
Børnene kan herigennem få et bedre ”forhold” til edderkopper, da mange er bange eller synes disse dyr er ulækre, da dette tit bliver formidlet af nære omsorgspersoner. Desuden får børnene kendskab til dyret hvordan det lever i vores natur, hvad det spiser og dens udviklingsprocess, altså hvordan den lever/ overlever i naturen -” spise eller blive spist”.  
Desuden ser eller kan børnene få en fornemmelse af hvor vigtig edderkopper egentlig er i forhold til vores økosystem i naturen.
I forhold til at tage edderkop op som et projekt i en instution. Både i vuggestue og børnehave kan børnene ligemeget hvilken aldersgruppe være med i anskaffelsen. Man tager på tur fanger en edderkop tager et gammelt akvarie/ terrarie og sætter edderkoppen deri, med ting man finder i naturen sten, sand, jord,grene, gras osv. som børnene kan være med til at samle disse ting og lade edderkoppen flytte ind i sit nye hjem. I forhold til det hvad plegning angår, er det heller ikke så ”anstrengende/ tilskrævende ”, da dyrene edderkoppen spiser kan fanges i naturen, hvilket man igen kan lave som aktivitet med børnene. Og af og til sprøjte med vand over edderkoppens hjem, så det føles at det regner og det kan børnene ved hjælp eller med opsyn af en voksen selv over tage. Mere plegning behøves der ikke til.
Så kan man gå på opdagelse med børnene i forhold til hvordan edderkoppens net ser ud som det spinder, hvordan edderkoppen producerer spindelvævene, parring, hvordan det bygger sit spindeæg osv. der findes jo en masse man kan opdage med børnene.
Desuden er der mange kreative ting man kan lave sammen med børnene under projektet edderkop. Sit eget edderkopsnet som dekoration men også selv i livsstørrelse så børnen kan afprøve hvordan det er at være en edderkop, bare for at nævne nogle ting bade kreativ og kropslig man kan lave med dyreholdsforløbet.
Ved dødsfald eller afslutning af projektet kan man bare sætte dyret ud i naturen igen, da det er naturen løb som man helt enkelt kan forklare børnene, så de får/har en fornemmelse for den naturlige kredsløb.
Så jeg synes godt at man kunne tage edderkopper som dyreholdsprojekt i instutioner.





REFLEKSIONER OVER EGET UDBYTTE AF DYREHOLDET

Gennem arbejdet med dyrholdet fik jeg et andet syn på edderkopper, hvor vigtig de dog egentlig er for os i vores natur så vi ikke bliver oversvæmmet af insekter, så etisk set over min egen holdning i forhold til edderkopper har ændret sig, men helt begejstret er jeg nu heller ikke nå jeg vil komme til at se en edderkop, men jeg vil tage mere hensyn til dyret i forhold til at jeg ikke myrder dem mere.
Edderkopper er nu heller ikke de helt vildt spænendeste dyr, men heller ikke kedeligt synes jeg nu hvor jeg har erfaret hvad de egentlig alt laver i forhold til bygning af net, føde, parring, lægge æg osv.

Da min edderkop ikke var alt for aktive i den tid jeg har haft den i pleje er jeg glad for at sætte den fri igen, da dyret normalt lever i det frie og ikke i et terrarie, selvom min edderkop sikkert er glad for det således kan det ikke blive angrebet af andre dyr og blive spist. 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen