PÆDAGOGISKE OVERVEJELSER
Mit dyrehold med hvepseedderkoppen kan man egentlig godt tage som dyrehold i en
børnehave, men jeg ville hellere tage en helt almindelig edderkop og ikke lige
sådan en speciel edderkop, selvom det kunne værespændende for børnene da de kan
sætte denne edderkop i reltion med hvepse pga. lignende udseende, men også med
et dyr de kender i forvejen.
Børnene kan herigennem få
et bedre ”forhold” til edderkopper, da mange er bange eller synes disse dyr er
ulækre, da dette tit bliver formidlet af nære omsorgspersoner. Desuden får
børnene kendskab til dyret hvordan det lever i vores natur, hvad det spiser og
dens udviklingsprocess, altså hvordan den lever/ overlever i naturen -” spise
eller blive spist”.
Desuden ser eller kan børnene
få en fornemmelse af hvor vigtig edderkopper egentlig er i forhold til vores
økosystem i naturen.
I forhold til at tage
edderkop op som et projekt i en instution. Både i vuggestue og børnehave kan
børnene ligemeget hvilken aldersgruppe være med i anskaffelsen. Man tager på tur
fanger en edderkop tager et gammelt akvarie/ terrarie og sætter edderkoppen
deri, med ting man finder i naturen sten, sand, jord,grene, gras osv. som børnene
kan være med til at samle disse ting og lade edderkoppen flytte ind i sit nye
hjem. I forhold til det hvad plegning angår, er det heller ikke så ”anstrengende/
tilskrævende ”, da dyrene edderkoppen spiser kan fanges i naturen, hvilket man
igen kan lave som aktivitet med børnene. Og af og til sprøjte med vand over
edderkoppens hjem, så det føles at det regner og det kan børnene ved hjælp
eller med opsyn af en voksen selv over tage. Mere plegning behøves der ikke
til.
Så kan man gå på
opdagelse med børnene i forhold til hvordan edderkoppens net ser ud som det
spinder, hvordan edderkoppen producerer spindelvævene, parring, hvordan det
bygger sit spindeæg osv. der findes jo en masse man kan opdage med børnene.
Desuden er der mange
kreative ting man kan lave sammen med børnene under projektet edderkop. Sit eget
edderkopsnet som dekoration men også selv i livsstørrelse så børnen kan afprøve
hvordan det er at være en edderkop, bare for at nævne nogle ting bade kreativ
og kropslig man kan lave med dyreholdsforløbet.
Ved dødsfald eller
afslutning af projektet kan man bare sætte dyret ud i naturen igen, da det er
naturen løb som man helt enkelt kan forklare børnene, så de får/har en
fornemmelse for den naturlige kredsløb.
Så jeg synes godt at man
kunne tage edderkopper som dyreholdsprojekt i instutioner.
REFLEKSIONER OVER EGET UDBYTTE AF DYREHOLDET
Gennem arbejdet med
dyrholdet fik jeg et andet syn på edderkopper, hvor vigtig de dog egentlig er for
os i vores natur så vi ikke bliver oversvæmmet af insekter, så etisk set over
min egen holdning i forhold til edderkopper har ændret sig, men helt begejstret
er jeg nu heller ikke nå jeg vil komme til at se en edderkop, men jeg vil tage
mere hensyn til dyret i forhold til at jeg ikke myrder dem mere.
Edderkopper er nu heller
ikke de helt vildt spænendeste dyr, men heller ikke kedeligt synes jeg nu hvor
jeg har erfaret hvad de egentlig alt laver i forhold til bygning af net, føde,
parring, lægge æg osv.
Da min edderkop ikke var
alt for aktive i den tid jeg har haft den i pleje er jeg glad for at sætte den
fri igen, da dyret normalt lever i det frie og ikke i et terrarie, selvom min
edderkop sikkert er glad for det således kan det ikke blive angrebet af andre
dyr og blive spist.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen